pilloduttt

Dagens

Kategori: Allmänt


Hej! Jag heter Elin och jag är sjuk. Jag gillar hästar och min säng... Skämt åsido!

Jag är just för tillfället sjuk, förkyld. Men jag kan inte hålla mig från stallet för det. Hästarna är det enda jag vill hålla på med egentligen och jag menar verkligen det ENDA.

Så idag har jag ridit Surprice på ett av alla gärden som finns runt om Pilagården. Gärdet har inte blivit plöjt så det är stubbåker fortfarande, YAY!

Vi jobbade med något ack så tråkigt som övergångar. Men det är mycket viktigt och fuskar man med övergångarna så blir det svårt allt segt, mindre starkt och många missar på dressyrbanan, sånt vill man inte ha ;)


Vi jobbade mest med trav-galopp-trav övergångar. Även att gå i lägre form var högt prioriterat. I början tog han inte riktigt galopphjälpen, han slängde upp huvudet i övergången också. Efter ett antal övergångar började han fatta på minimala hjälper och höll formen i övergången. Träning ger färidighet som det heter. Det är så sköntt när man får resultat. 
Dessutom kunde han samla sig förvånansvärt mycket i galoppen, han har så stor galopp så ibland kan han ha svårt med samlingen när jag inte rider så bra då. Det var kul att han gjorde det för övergången blev kalasbra! 
Nu ska vi jobba massor med övergångarna så vi plockar lite mer poäng på dressyrbanorna ;)



Näst på tur för att få motion blev Spirit som nu mera står under mitt förfogande (ridandet).
Nu är det som så att Spirit är tjock, alltså TJOCK, hon får lite för bra hö helt enkelt. Fast det är ju bra med lite fett till att bygga muskler av men nu har lite för mycket av det goda. 
Idag hade vi väl inte någon direkt riktlinje i ridningen men det blev endel tempoväxlingar till slut. Vi red i paddocken där det fanns mycket snö, hihi hästen fick jobba lite ;) 
I början gick hästen så oerhört bra, misstankarna smög sig i huvudet på mig. Tänkte att jag skulle kolla sadelgjorden och ja satt rätt löst. Efter att vi hade spänt gjorden gick hon inte lika bra. Vet inte vad som hände men  hon blev nog lite trött. Vi galopperade mycket för att bränna mycket fett. Det gav nog trots allt en del för hästen var ordentligt svettig efteråt. 
Hoppas hon tappat något gram haha.

Här under är Spirit i fet skepnad.



Tack för mig!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: